Jumaat, 12 September 2014

Vanderi di Tamil Nadu


Istilah 'vanderi' digunakan oleh beberapa orang ahli politik Tamil Nadu untuk merujuk kepada orang yang berhijrah ke Tamil Nadu dari rantau lain untuk mencari makan. Istilah ini adalah kata penghinaan ke atas orang lain. Ia asalnya digunakan oleh ahli-ahli Dravidar Kazhagam dan mereka yang bersimpati dengan mereka untuk merujuk kepada bangsa brahmin kerana mereka merasakan bahawa bangsa brahmin datang ke India Selatan melalui rantau India Utara yang menjadi rantau kediaman mereka. Mereka dituduh berasal dari Asia Tengah dan masuk ke benua kecil India melalui laluan Khyber-Bolan di Himalaya.

Prof. Devaneya Paavanar, sarjana Tamil sering menggunakan istilah 'vanderihal' dalam ucapannya untuk merujuk kepada bangsa brahmin di Tamil Nadu. Dia merasakan bahawa bangsa brahmin merosakkan penutur bahasa Tamil dan merosakkan bahasa Tamil dengan ucapan Manipravalam dalam penulisan dan bahasa percakapan. Kemudian, perkataan ini turut dikembangkan lagi penggunaannya untuk menghina orang Marwadi, Gujarat, Surashtra dan lain-lain komuniti India dari rantau lain yang menetap di Tamil Nadu.

Ahli politik Tamil mempunyai 'double standard' dalam hal rujukan menghina ini. Jika penutur bahasa lain datang menetap di Tamil Nadu, mereka akan menggelarkan orang-orang ini sebagai வந்தேறிகள் vanderihal yang bermaksud penjajah. Jika penutur bahasa Tamil berpindah ke negara lain atau menetap di sana, mereka akan menggelarkan pula penutur bahasa Tamil tersebut sebagai புலம் பெயர்ந்தோர் pulam peyarnthor.

Prof. Devaneya Paavanar kemudian mencipta teori mengenai Kumari Kandan yang digelar oleh orang barat sebagai Lemuria. Menurut teorinya, Kumari Kandam adalah sebuah benua yang tenggelam di Lautan Hindi. Kumari Kandam adalah kawasan kediaman asal orang Tamil. Teori ini kemudiannya ditolak oleh saintis, ahli linguistik dan ahli antropologi. Namun, Prof. Devaneya degil dan menegakkan juga teori benang basahnya ini sekaligus menjerat diri beliau.

Prof. Devanaya menganggap bahawa Prof. T. P. Meenakshisundaram Pillai sebagai pesaingnya. Kedua-dua mereka bekerja di Universiti Annamalai sekitar tahun 1956 sehingga 1958. Prof. Devanaya merendah-rendahkan prinsip linguistik Prof. Meenakshisundaram yang berfikiran liberal dan merupakan seorang ahli linguistik. Pada suatu masa, Prof. Meenakshisundaram ditanyakan oleh pelajar-pelajar mengenai teori Kumari Kandam. Prof. Meenakshisundaram menjawab dengan sopan, "Jika Kumari Kandam itu wujud dan penduduk di situ berbahasa Tamil, pastinya kita perlu menerima hakikat bahawa orang Tamil adalah 'vanderihal' di rantau Tamil Nadu sekarang.' Oleh itu, apakah hak Prof. Devaneya menggelarkan bangsa Brahmin sebagai 'vanderihal'?