Keagamaan Saiva Siddhanta

Penganut aliran Saiva Siddhanta selatan merujuk juga kepada rujukan-rujukan seperti berikut:

  • Veda sebanyak empat kitab
  • Agama sebanyak 28 kitab yang membentuk asas upacara keagamaan tradisi ini
  • Thirumurai sebanyak 12 kitab yang mengandungi syair Nayanar dan menjadi rujukan penganut berbangsa Tamil
  • Sastera Saiva Siddhanta
Perkembangan Awal
 
Siddha seperti Sadyo Jyothi (abad 7 masihi) menjadi perintis kepada tradisi keagamaan aliran Siddhanta dalam bahasa Sanskrit. Beliau kemudian diterima sebagai anak murid Ugra Jyothi yang berpegang dengan pandangan falsafah Siddhanta seperti yang terkandung dalam Rauravatantra dan Svāyambhuvasūtrasaṅgraha. Beliau boleh jadi berasal dari Kashmir atau bukan namun pemikir Siddhanta seterusnya yang karya-karya mereka terselamat sehingga hari ini adalah berbangsa Kashmir. Mereka adalah seperti berikut:
  • Rāmakaṇṭha I
  • Vidyākaṇṭha I
  • Śrīkaṇṭha
  • Nārāyaṇakaṇṭha
  • Rāmakaṇṭha II
  • Vidyākaṇṭha II
Risalah-risalah dari empat siddha yang terakhir terselamat. Ia kemudian dimasukkan sekali ke dalam satu kesusasteraan besar metafizika lalu digelar sebagai Tattvaprakāśa oleh Raja Bhoja dari Gujarat pada tahun 1018 masihi.
 
Perkembangan Seterusnya
 
Jangka masa penyusunan keagamaan tradisi ini yang panjang nampaknya berlaku di Kashmir sekitar abad ke-10 masihi. Karya-karya tafsiran oleh Bhatta Narayanakantha dan Bhatta Ramakantha, pengarang berbangsa Kashmir adalah merupakan ungkapan pemikiran aliran ini yang tercanggih sekali ketika itu. Karya-karya mereka dipetik dan ditiru dalam karya-karya pengarang India Selatan seperti Aghorasiva dan Trilocanasiva pada abad ke-12 masihi.
 
Pemikiran keagamaan aliran Siddhanta ini dituangkan dalam agama Tantra yang digelar sebagai Siddha Tantra atau Saivagama. Agama ini mengandungi sebanyak 28 kitab namun senarainya boleh jadi lebih banyak daripada ini. Beberapa agama yang terkenal pun tidak tersenarai di dalam Saivagama contohnya seperti agama Mrgendra. Pemikir Kashmir tidak begitu berpengaruh dalam penyusunan upacara Saiva Siddhanta. Risalah yang memberikan pengaruh terbesar sekali kepada upacara Saiva dan juga upacara yang di luar mandala Saiva boleh dirujuk dari karya berjudul Agnipurana. Ia adalah kitab tata upacara yang dikarang oleh Somasambhu dari Utara India sekitar penghujung abad ke-11 masihi.